Rubrik Datum Text av Bilder av
En tredagars tur i Danmark 2005-06-04 Ibe Ibe, Billander

Vi samlades på Bauhaus lördag morgon med kulen himmel. Vi körde över bron och söderut på Köge Landevej ner till Köge.
Där var det någon som kom med förslaget att vi skulle parkera 100 m från stationen och sedan gå upp i stan och leta efter kondis med mackor. Mej veterligen så hittar man inget fikaställe så finns det på stationen. Efter 7 sorger och 8 bedrövelser, dvs 3 kvart, kom Viggo tillbaka med bullar och ost som luktade som f-n (ni vet Dansk ost).
När vi stillat hungern så drog vi ner till Kalvehave. En vacker liten bro över till Mön. Alldeles över bron var en liten krog som heter Faergemandens Hus. Ett gemytligt ställe som serverade en lätt lunch. Vidare ner till Bogö och färja över till Stubbeköbing. I färjeläget kom det ett mc-gäng till som skulle med och de hade en del rariteter som Norton Commander och en Moto Guzzi av obestämbar ålder.
Vidare till Nyköbing och Maribo och sedan kom regnet och blåsten men det hindrade inte Viggo att leda oss på omvägar. Så vi satt och småsvor över vädret och kunde konstatera att det var fina vägar men det skulle vara 25+ och sol.
Till sist kom vi till ett trevligt vandrarhem och vi kom överens om att vädret inte var lämpat för att \"göra stan\". Vi beställde pizza. På kvällen jämrade några sig över värk i ändan och ryggen. Ricky ryckte in som gympaledare med övningar på golvet. Nästa dag var vädret bättre, torrt med stark vind.

Efter frukost drog vi iväg till färjan som går till ån Langeland och sedan en lång bro till en ö som heter Tösinge. Här är Valdemarsslott ett slott som vägen går rakt igenom, fantastiskt vackert.
Raka vägen till Odense och ett vandrarhem som antagligen har varit ett husar-regemente en gång i tiden. Mycke vackert och fint renoverat. Vi delade upp oss i damer som gick på HC Andersens museum och gubbarna körde ut till Lindö varvet och tittade på världens största container fartyg.
Tillbaka och duschade för kvällens övningar. Efter lite mbl förhandlingar så kom vi fram till att taxi inte var så dumt. När taxin kom så frågade vi om ett bra matställe och då rekommenderade han restaurang Capri. Det låg på en liten bakgata och i entrén stod där en gammal Dukati i glasmonter, bara de imponerade på oss.
På menyn stod det "Har du brått så kan du gå igen, här får du maten när den är färdig". Det var god mat och gott vin. Taxi hem och sedan var man färdig för slafen.
Nästa morgon var det över Stora Bält bron som är ganska lik vår över sundet. Sedan körde vi sidan om motorvägen fram till Köge, där vi tog en paus. Köge landevej hem och sedan sa vi hej till varandra på Lernacken.

Med på turen var: Ingrid o Viggo Jacobsen, Christina Ohlsson o Ingemar Billander Andersson, Margareta Malm o Staffan Johansson, Rickard Svensson, Ingvar Bengtsson.

Bilder finns på
Krydd foto

Det gick ju bra, alla är med