Rubrik Datum Text av Bilder av
Skagen 2008-06-05 Robban alla

Skagen. Torsdag 08,30 och en underbar varm morgon träffades Rickard, Lena, Ricky, Kerstin, Niels, Ingvar o Robban vid betalstationen brofästet. Rickard o Lena var organisatörer och hade planerat noga inför denna 4 dagars tur så här stod vi nu och gick igenom de sista detaljerna och checkade upp så att allt o alla var med. Det skulle bli en varm dag, temperaturen var redan uppe nästan på 25 graders strecket så den bästa avkylningen var att åka hoj. Muller över bron och sen ja, lite proviant i sadelväskorna på Bottel Shop var ju inte fel inför kvällarna framöver. Samlad trupp längs motorvägen upp till Själlands Odde där vi tog snabbfärjan över till Jylland och Ebeltoft. Väl i land tog nu Niels täten och skulle lotsa oss vidare mot Randers där vi skulle hälsa på Niels syster. Nu var det varmt och så pass att det inte var speciellt svalt i fartvinden heller. Men strax efter lunch var vi framme. Niels hade hotat med att vi skulle bli bjudna på frukost, ja så vi tänkte väl en kaffe o fralla ungefär, men döm om vår stora överraskning när det bullades upp en stor Kro lunch, jisses. Vi brukar inte bli stumma, men det blev vi nu. Vi kan bara buga och bocka till Niels Syster o svåger som välkomnade oss på detta fantastiska sätt. Så småningom rullade vi ut i trädgården där vi avslutade med \\\"lite\\\" kaffe. Vi hade ju många mil kvar så vi fick slita oss från de sköna stolarna i solen och besitta hojarna igen. Via ngt mindre vägar sattes kurs nordvart Ålborg och sen vidare mot Fredrikshavn. En sak är säker, dom kan göra raka vägar i Danmark, på vissa sträckor var det så rakt att man bara såg strecket försvinna i horisonten. Det matade snabbt och enkelt nordvart, plötsligt fick vi hav på höger sida och då närmade vi oss Fredrikshavn och sen var det ju inte mer än 5 mil kvar. Strax före 18 sladdade vi in på Ålbeck Kro ( ca 20 km syd Skagen By). Vi fick våra nycklar och checkade in. Det är en riktigt liten mysig Kro. Våra rum var kanon och vi kunde parkera hojarna direkt utanför rumsdörrarna. Snabb dusch, en liten virre, och sen till restaurangen, även om vi fortfarande var mätta efter lunchen så satt en bit mat bra ändå. Rickard hade ju bokat detta som en komplett Kro ferie och i detta ingick all mat, det är ett smart sätt att bo i Danmark. Kvällen avslutades med några avec innan trötta bikers törnade in.
6/6 Fredag. Idag var det bestämt hojlös dag. Så klockan 9 stod vi vid tåget för transport till Skagen. Visserligen tidigt på säsongen, men vi var framme 20 minuter senare och det var folktomt, så vi traskade omkring o kollade läget innan vi fann havnen och snabbt hittade en bajer eller fler. Idag är det om möjligt ännu varmare 30 grader, men vi skall ut mot Grenen så cykel var ju ett bra alternativ, nu ledde cykelmästaren Ingvar, puh vad det trampades. Vackra omgivningar är det och snart var vi framme vid vägs ände. Så det var bara att traska iväg längs strandkanten tills vi kom till Danmarks nordspets där Kattegat o Skagerack möts. Faktiskt en speciell upplevelse. Man talar om ljuset på Skagen, ja ligger nog något i det eftersom det är hav på 3 sidor. Tillbaka i Skagen var det lunchdags o det blev i hamnen igen, innan vi cyklade vidare till den Igen sandade kyrkan, otroligt vad sanden kan göra. Så småningom började orken i benen ta slut så en god kopp kaffe innan vi lämnade tillbaka cyklarna o tog tåget hem igen då vi kröp in i skuggan utanför vårt place o inmundigade ett antal eftermiddags drinkar och bara myste. Kvällen avslutades med en runda ner till Ålbeck havn, vi behövde röra på oss efter en trerätters middag, uj uj.
7/6 Lördag. Hoj dag. Vi hade satt ut vissa mål som vi skulle åka till så Rickard la kurs på GPS och vi andra bar åkte med o myste. Sandöknen, Hirtshals syd mot Lökken osv. osv. underbart vackert är här men en speciell natur beroende på all sand som allt ligger på. Vi klagade inte på värmen idag iheller, det var som igår 30 grader. Efter ett antal timmar o trevliga stopp bestämde vi oss för att nä vi åker tillbaka, käkar sen kro lunch o sen går vi ner på stranden och badar, sagt o gjort. Lunchen var kanongod, badvattnet kunde varit varmare, solen brände bra, de medtagna ölen smakade gott. Kvällen skulle firas av inne i Skagen, igen hade Rickard hittat ett place och förbokat. Så tåget in till Skagen, en sen god mat på det största innestället som finns i byn, men det visste inte vi innan, men blev snart kloka på. Kvällen gick o det drog ihop sig till återtåg. Sista kvällen och man hade den där känslan, nä jag vill inte åka hem.
8/6 Söndag, Niels åkte tidigt, han skulle åka ner till släkten, så vi vinkade av honom innan vi käkade frukost och packade ihop våra tingestar. Lämnade Ålbeck 9,30 med kurs Fredrikshavn och sen Grenå, Nu kunde vi åka längs kusten hela vägen från Fredrikshavn och sydvart tog en färga vid Hals och en vid Udbyhöj, fantastiskt vackra vägar Rickard letat upp. denna kuststräckan var verkligen ett semesterparadis. Närmade oss Grenå och det började bli lite hungrigt här o där, plus att vi blir kraftigt solbrända i den obevekliga solen. Ett varv inne i Grenå, men fann inget öppet, så kurs mot färjehamnen, o se där fanns ett Kro/hotel som serverades Krolunch, så det blev perfekt, vi åt nästan upp hela stället, nja bara nästan. Kön till färjan var inte så lång, men det serverades drickbart till alla som satt på hojar o i bilar o väntade, tur var väl det i värmen. På vägen över till Varberg satt vi sen o solade gött på soldäck även om det var lite långtråkigt, vi visste ju att vi sen hade drygt 20 mil hem när vi väl kom iland. Sista stoppet blev på Hallandsås innan vi skiljdes vid Lunda avfarten. 98 mil senare parkerades hojen hemma. Tack alla för en underbar resa och Rickard o Lena för perfekt planering.